Techport Eindejaarsbijeenkomst 2015

Op 25 november 2015 vond de Techport Eindejaarsbijeenkomst plaats in de Felison Cruise Terminal in IJmuiden. Genodigden uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid keken terug op de prestaties van het afgelopen jaar, maar keken ook naar de toekomst.

De eindejaarsbijeenkomst vond plaats tijdens de Jet-Net Careerd Day West. Dit is een evenement waar technologische bedrijven havo 4-, en vwo 5-leerlingen  inspireren met inhoudelijke workshops en praktijkvoorbeelden over technologie en wetenschap. Bedrijven uit de IJmond maakten deel uit van de 34 organisaties die bij Jet-Net zijn aangesloten en actief waren op deze Jet-Net Career Day. Reden genoeg om op deze locatie de eindejaarsbijeenkomst te organiseren en de genodigden te laten zien bij wat voor soort activiteiten de Techniek Campus Techport betrokken is.

Geschiedenis en toekomst

Gedeputeerde Tjeerd Talsma was de eerste gastspreker op de avond. Hij inspireerde rondom het thema technische industrie in Noord-Holland. Hij stelt dat wij “onze geschiedenis te weinig presenteren, terwijl we al zo lang ingenieurs, handelslieden, ontwikkelaars en industrieel erfgoed bezitten.” Hier moeten wij trots op zijn. “Wij zijn een land van techneuten en ontwikkelaars, het zit in onze genen.” Na een blik op het verleden slaat hij een brug naar het heden en de toekomst. Hij stelt dat het belangrijk is dat de opleidingen van tegenwoordig aansluiten op zowel de verwachting van de student, maar ook op de praktijk in de arbeidsmarkt. Om deze reden vindt Talsma Technasia een goede ontwikkeling.

Winnaars PET IJmond

Verschillende scholen van het PET IJmond van 19 en 20 november hebben meegedaan aan de prijsvraag die voor hun georganiseerd was. Het ging om het ontwerpen van een nieuwe sluis. Tijdens de Eindejaarsbijeenkomst zijn er drie prijzen uitgereikt: voor duurzaamheid, creativiteit en de uitvoering. Onder presentatie van Hans Nooij heeft gedeputeerde Tjeerd Talsma deze prijzen uitgereikt aan De Hoeksteen uit Velserbroek, De Ark uit Heemskerk en De Vrijheit uit Wijk aan Zee.

Kiezen en leren

In het panelgesprek zijn de verschillende actielijnen van Techport ter sprake geweest. Het panelgesprek werd geleid door dagvoorzitter Lucas Land. Annelies de Klerk, docente op basisschool Het Kompas in IJmuiden, vertegenwoordigde de actielijn Kiezen. Volgens haar is het al heel vroeg duidelijk welke leerlingen geknipt zijn voor techniek. Edward Straus, opleidingsmanager bij ROC Nova College, vertegenwoordigde de actielijn Leren en ging dieper in op de MyTec opleiding. Hij vertelde dat de opleiding de optie geeft om een richting te kiezen, maar ook om deze keuze later nog te wijzigen. Daarnaast worden de studenten voorbereid op een leven lang leren, om de ontwikkelingen in technologie bij te kunnen houden.

Passie voor werken en innoveren

Volgens Arjen Verkaik, wethouder gemeente Velsen en vertegenwoordiger van actielijn Werken, gaat het om passie. Hij sprak over de brede opleiding die studenten nodig hebben voor een goede kans op de arbeidsmarkt. Over de actielijn Innoveren sprak Ernst de Haas, directeur van VanDerEng Labels. Dit bedrijf ontving als eerste de Kennisvoucher, een bedrag van vijfduizend euro als ondersteuning om de eerste stap te zetten in een innovatieproces. VanDerEng Labels gebruikt de Kennisvoucher om consumptiemunten te ontwikkelen, welke niet gevoelig zijn voor fraude.

Innovation Warehouse

Aan het slot van de bijeenkomst vertelde Marc Denys, directeur Technology bij Tata Steel, over het Innovation Warehouse. “In dit gebouw komen alle actielijnen samen. Onderwijs, overheid, bedrijven, start-ups en kennisinstellingen werken samen aan nieuwe processen en producten. Het wordt een inspirerende omgeving die een bijdrage zal leveren aan het succes van de regio Techport”. Momenteel werkt de Techniek Campus Techport aan een plan voor de realisatie van het gebouw. Als het plan wordt gepresenteerd leest u dat als eerste op www.techport.nl.

Gedeputeerde NH   Annelies de Klerk, basisschool Het Kompas  Wethouder Arjen Verkaik, Velsen

Winnaar Duurzaamheidsprijs PET Event 2015   Druk bezochte eindejaarsbijeenkomst Techport