Raad van Kinderen bezoekt Tata Steel

VELSEN NOORD - De leerlingen van basisscholen De Beekvliet (Velserbroek) en De Toermalijn (Driehuis) die samen de Raad van Kinderen bij Tata Steel vormen, bezochten het staalbedrijf op 19 februari. Tijdens een rondrit over het 750 hectare grote terrein kregen ze een indruk van het complexe proces van staal maken en de grootte van het bedrijfsterrein.

Hightech kennis en innovatie

Een rondleiding door het onderzoekscentrum voor de automobielsector maakte de kinderen duidelijk hoe belangrijk hightech kennis, innovatie en het begrijpen van de productieprocessen van de klanten is voor Tata Steel. Bij het staalbedrijf worden voortdurend nieuwe hogesterkte staalsoorten ontwikkeld, waarmee autofabrikanten veiligere én zuinigere auto’s kunnen maken. De leerlingen zagen hoe bij Tata Steel alle stappen uit het proces van het maken van een auto op schaal worden uitgevoerd. Van het persen van staal en laserlassen van onderdelen tot het doen van een crashtest.

Impact omgeving minimaliseren

De leerlingen focussen zich momenteel op het dilemma “Hoe wordt Tata Steel het bedrijf met de meest positieve bijdrage aan de omgeving?” Dit voorjaar zullen ze hun ideeën presenteren aan de directie van Tata Steel. De keuze van het dilemma is ingegeven door het feit dat Tata Steel maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vindt en ernaar streeft om de impact van de bedrijfsprocessen op de omgeving zo veel mogelijk te minimaliseren.

Raad van Kinderen

De Raad van Kinderen is een initiatief van de Missing Chapter Foundation van prinses Laurentien van Oranje. Tata Steel vindt net als deze stichting dat het belangrijk is kinderen een stem te geven in hun eigen toekomst. Daarom wil Tata Steel kinderen uit de omgeving van het staalbedrijf betrekken bij het vinden van oplossingen voor strategische dilemma’s. Het initiatief van prinses Laurentien past goed bij het omgevingsbeleid van Tata Steel, dat als thema “Future Generations” heeft.