Pet IJmond op 19 en 20 november

1600 Leerlingen (groep 7/8) van basisscholen uit de IJmond maken op 19 en 20 november via demonstraties en doe-activiteiten kennis met (werken in de) techniek.

Techniek Campus

De Techniek Campus organiseert PET IJmond in de nieuwe Felison Cruise Terminal, midden in de IJmondhaven van IJmuiden. Deze mooie locatie biedt veel mogelijkheden en ruimte om techniek op een goede manier onder de aandacht te brengen. Het doe-evenement wil de leerlingen een reëel beeld geven van wat techniek inhoudt. En hen zo te interesseren voor het technisch beroepsonderwijs. Doel is de instroom in de technische leergangen te vergroten, zodat het bedrijfsleven ook in de toekomst over voldoende technici kan beschikken.

Aanpak

Het evenement duurt twee dagen en is per dag opgesplitst in vier sessies van anderhalf uur. Per sessie kunnen zo’n 200 kinderen met verschillende activiteiten aan de gang. Dat is geen vast programma; ze kunnen zelf kiezen wat ze willen doen. Kinderen kunnen zien dat techniek iets van alledag is en zeer leuke en creatieve beroepsmogelijkheden biedt. Om warm te draaien voor de dag zelf, wordt er aan het evenement een prijsvraag gekoppeld. Daarmee kunnen de leraren binnen het basisonderwijs vooraf aandacht geven aan techniek.

Verschillende branches

De activiteiten tijdens PET IJmond zijn gericht op verschillende branches en geschikt voor zowel jongens als meisjes. Veel bedrijven en brancheorganisaties doen jaarlijks mee. Elk jaar benadert de organisatie weer nieuwe bedrijven om de diversiteit aan activiteiten zo groot mogelijk te houden. Van technisch tekenen tot 3D printen en van een elektromotor bouwen tot zelf shampoo maken, de activiteiten zijn zeer afwisselend. Leerlingen van het Technisch College Velsen en het Nova College begeleiden de kinderen hierbij.