College Tour voor Scholieren

De komende drie maanden zijn er voor Havo- en VWO-scholieren zes informatieve bijeenkomsten bij bedrijven en kennisinstellingen. Doel van deze College Tour is scholieren enthousiast maken voor bèta en techniek door te verdiepen en uit te dagen.

De College Tour is opgezet door de Its Academy en de Bètapartners, een netwerk van vier hogeschogelen en veertig middelbare scholen. De College Tour is georganiseerd door zes middelbare scholen en acht bedrijven uit Noord Holland.

Data en onderwerpen
28 september -  De rol van zeewier in een bio-based economie
6 oktober - De wereld van oliewinning: Geologie, engineering en productie
27 oktober - De toekomst van protheses met 3D printen
10 november - De natuurkunde achter de radar
24 november - Met kopieren en overschrijven kun je een Nobelprijs winnen
15 december - Hoe bouw je het dak van de Amsterdam ArenA?

Hightech buiten de randstad
Veel activiteiten van de Betapartners en Its Academy vinden plaats in Amsterdam, omdat daar de instellingen voor hoger onderwijs gevestigd zijn. Hierdoor is het voor scholen die wat verder weg van
Amsterdam zijn, niet altijd mogelijk om deze activiteiten te bezoeken.

Daarom is met zes scholen en acht bedrijven in Noord-Holland Noord de College Tour ontwikkeld voor docenten en leerlingen. Het is resultaat is een serie informatieve en praktische lessen in zes middagen langs de deelnemende scholen en bedrijven. Elke school heeft contact gezocht met een bedrijf en samen met het bedrijf
een interessant programma samengesteld.

De colleges bestaan uit een presentatie en een actief deel zoals een rondleiding of een opdracht. Gemiddeld kunnen 50 tot 100 leerlingen en docenten van deze scholen in de Noordkop aan de verschillende colleges
deelnemen.