Van der Meij College wint rally ligfietsen

SCHAGEN - Leerlingen van het Van der Meij College uit Alkmaar hebben vandaag de Sunrider Rally gewonnen. Elf teams van zeven scholen uit Noord-Holland streden vandaag om de eerste plaats. Het project van Tata Steel vormt niet alleen een sportieve uitdaging, maar doet met name ook een beroep op de technische kennis van de deelnemers. Tijdens de 26 kilometer lange race door het polderlandschap rond Schagen moesten de teams ook diverse opdrachten uitvoeren.

De competitie met ligfietsen is door Tata Steel opgezet, in samenwerking met Alliander. Het doel is om scholieren op een aansprekende manier te laten ervaren hoe fascinerend en uitdagend het is om met techniek bezig te zijn. De leerlingen ontvangen de ligfiets als bouwpakket. Ze moeten de fiets zelf monteren. Vervolgens is het zaak om slimme technische verbeteringen te bedenken en te implementeren, zodat je de concurrentie te snel af kunt zijn. Vanochtend ondergingen alle ligfietsen eerst een technische keuring en legden de teams uit welke verbeteringen ze hebben doorgevoerd.