Techniekweek voor PABO-studenten

HAARLEM – Bijna tachtig PABO-studenten van InHolland uit Haarlem startten hun techniekweek bij Tata Steel. Na een korte presentatie over het bedrijf kregen de studenten een rondrit over het bedrijfsterrein en bezochten ze de indrukwekkende walserij.

Het is voor het eerst dat de opleiding voor toekomstige juffen en meesters een techniekweek organiseert. InHolland werkt daarbij samen met de Techport Campus, waar veel kennis en ervaring is over het lesgeven op gebied van techniek en wetenschap in het basisonderwijs.

Professor Mees

Waarom is techniek en wetenschap belangrijk? Hoe krijg je jonge kinderen enthousiast over techniek en hoe kun je leerlingen een onderzoekende houding laten aannemen? Op die vragen gaven Professor Mees en zijn drie assistenten (hoogbegaafde kinderen van de Via Nova-school) antwoord. Zij maakten de studenten in een twintig minuten durende presentatie duidelijk waarmee de studenten rekening moeten houden als ze later voor de klas staan.

Challenges

In de middag gingen de studenten in groepen uiteen om kennis te maken met de schoolcompetities die de Techport Campus in samenwerking met Jet-Net junior in de regio organiseert. Zij bezochten de locaties waar scholen aan de challenges werken, zoals de jachthaven van Uitgeest, Slipstream in Cruquius, het Kennemer College in Heemskerk, De Ontdekplek in het Hoogovens Museum, de Kennemer Zweefvlieg Club en de kartbaan in Halfweg. Beleven wat de leerlingen meemaken tijdens de challenges opende de ogen van de studenten hoe leuk en leerzaam en techniek en wetenschap zijn.

Techniekweek

Het meemaken van de challenges was de eerste dag van de techniekweek. Deze week vertalen de studenten hun indrukken in een praktijkopdracht en maken ze bij Technisch College Velsen kennis met beroepsgericht onderwijs. Ze lopen nog een dag stage op een basisschool en sluiten de week af met een techniekopdracht met leerlingen van een groep 3.