Techniekpromotie vol in de aandacht

Op 19 en 20 november zullen de leuke en interessante aspecten van techniek weer onder de aandacht van de huidige leerlingen van groep 8 gebracht worden. In IJmuiden zal al voor de negende keer het Promotie Evenement Techniek in de IJmond (PET) plaatsvinden.

Onder de vlag van Techport laten de verschillende opleiders uit de regio samen met bedrijven, belangenorganisaties als techniektalent.nu en Jet-Net de kinderen op een praktische en educatieve manier kennis maken met techniek.

De interesse in techniek wordt al op jonge leeftijd gewekt, door praktisch met techniek aan de gang te gaan. Autobedrijf Stormvogels, Tata Steel, ANWB Wegenwacht, Rode Kruis maar ook de bedrijven in Bouwmensen Kennemerland en Installatiewerk Noord-Holland laten scholieren van de basisschool kennis maken met de opleidingsmogelijkheden binnen een technisch profiel.

Flipperkasten en lichtbollen

Ook wordt een beeld gegeven bij de mogelijkheden binnen de techniek en bedrijven in de regio waar ze later voor zouden kunnen gaan werken. De kinderen steken zelf de handen uit de mouwen en gaan door middel van verschillende activiteiten aan de slag met het maken van technische constructies. Het maken van ballonauto’s, flipperkasten en lichtbollen hoort hier allemaal bij. Maar ook leren de kinderen hoe je een wiel verwisselt, hoe een accu getest kan worden en een elektrische schakeling aangesloten moet worden. Daarnaast kunnen ze een kijkje nemen op een opleidingsschip en zijn er technische hoogstandjes als elektrische ligfietsen, draaibanken, robots en 3D printers.

PET IJmond breed gedragen in de regio

Dat het evenement breed gedragen wordt blijkt uit het aantal aanmeldingen dat elk jaar nog steeds toeneemt. Met ruim 1700 deelnemende leerlingen bereikt het PET IJmond meer dan 80% van alle scholen in de regio. Het PET IJmond maakt in de maand november deel uit van een reeks Techport-activiteiten, waar ook de Eindejaarsbijeenkomst Techport voor het bedrijvennetwerk en de Jet-Net Career Day waarbij ook leerlingen uit de hogere klassen op 25 en 26 november kennis maken met de technische bedrijven uit de regio.