Huygens College Heerhugowaard wint debatwedstrijd Tata Steel

VELSEN NOORD - Havo/VWO-leerlingen van het Huygens College uit Heerhugowaard zijn winnaar van de debatwedstrijd “Meet-the-Boss”. “Het team van het Huygens College was goed voorbereid, inhoudelijk actueel en beschikt over goede individuele debaters en een uitstekende teamspirit”, aldus “Boss” Govert Kockelkoren, directeur Manufacturing Rolling & Coating bij Tata Steel in IJmuiden.

Schaakmat

De prijs voor beste individuele debater ging naar Rassoul Coelen van het Kennemercollege uit Beverwijk. “Rassoul is een retorisch talent. Hij weet zijn argumenten goed op te bouwen en tegenstanders schaakmat te zetten”, aldus Kockelkoren. Dylan Wink van het Regius uit Schagen won De Pepermolen voor de meest gepeperde uitspraak: “We hebben in 400 jaar opgemaakt wat de aarde in 400 miljoen jaar heeft gemaakt”.

Stellingen

Honderd leerlingen debatteerden aan de hand van stellingen als “Alle banen zullen verdwijnen door de technologie”, “Alleen studies met kans op een baan krijgen overheidssteun” en “Biobrandstoffen moeten worden verboden”.  Naast de genoemde scholen deed ook Het Tabor Werenfridus uit Hoorn mee aan de debatwedstrijd.

Evoluon

Het Meet-the-Boss evenement bij Tata Steel maakt deel uit van een reeks debatten van Jet-Net en het Nederlands Debat Instituut. Tata Steel is lid van Jet-Net, het Jongeren en Technologie Netwerk Nederland, een samenwerkingsverband tussen Nederlandse technologiebedrijven en Havo/VWO-scholen. De landelijke finale vindt op 17 april plaats in het Evoluon in Eindhoven.