Choice helpt VMBO-scholieren kiezen

HAARLEM - Ruim 5.000 tweedejaars leerlingen vmbo van 34 vmbo-scholen uit de IJmond, Haarlem, Haarlemmermeer, Duin- en Bollenstreek en Amstelveen komen van 18 tot en met 22 januari naar het Kennemer Sportcenter in Haarlem voor CHOICE. Deze vmbo’ers krijgen uitleg en instructie van studenten van het Nova College. In een carrousel van activiteiten maken ze kennis met beroepen in de sectoren Economie, Natuur & Milieu, Techniek en Zorg & Welzijn, als eerste stap naar een bewuste keuze van een vervolgopleiding.

In rondes van 9 minuten en in groepjes van 11 voeren de vmbo-leerlingen 12 opdrachten uit om zich voor te bereiden op de keuze voor één van de vmbo-sectoren Economie, Natuur & Milieu, Techniek en Zorg & Welzijn. In elke ronde doen ze activiteiten om een beeld te krijgen van een sector onder leiding van Novastudenten. Bijvoorbeeld: rollenspel fouilleertechnieken bij Orde & Veiligheid, efficiënte routeplanning bij Logistiek, digitaal foto’s bewerken bij Media, doelgroepen benaderen bij Marketing, mogelijkheden 3D printer ontdekken bij ICT, oefenen met veiligheidsvesten bij Maritiem, techniekquiz bij Installatietechniek, styling interieur bij Handel, rollenspel artiest bij Theater, functie medische instrumenten raden bij Zorg, haar- en schoonheidsverzorging bij Uiterlijke verzorging en een workshop bij Dans. En bij Natuur en Milieu: dieren verzorgen, bieden op bloemenveiling en bloemcorsage maken.

Vmbo-scholen

De tweedejaars vmbo-leerlingen van de volgende scholen doen mee aan CHOICE: Amstelveen College, Bonhoeffer College, Coornhert Lyceum, Daaf Gelukschool, Duin- en Kruidberg mavo, Fioretti College Hillegom en Uitermeer, Wim Gertenbach College, Haarlem College, Haarlemmermeer Lyceum, Haemstede-Barger mavo, Hartenlustschool, Heliomare, Herbert Vissers College mavo en Beroepsgericht, Herman Wesselink College, Hoofdvaart College, Jac. P. Thijsse College, Kaj Munkcollege, Kennemer College mavo en Beroepsgericht, KSH, Mendel College, Montessori College, Paulus mavo|vmbo, Thamen, Saenredam College, Het Schoter, Sterrencollege, Technisch College Velsen, Trias vmbo, Vellesan College, Wellantcollege Groenstrook en Westplas. Leerlingen kunnen meedoen aan CHOICE nadat de decaan van hun vmbo-school ze daarvoor heeft aangemeld bij het Nova College.

Samenwerken

Aan deze dertiende editie van CHOICE werken mee: Wellantcollege MBO, Infopunt Zorg, Techniek Campus, Leerbedrijven InstallatieWerk Noord-Holland en Bouwmensen Kennemerland. Studenten van de opleidingen Beveiliging en Facilitair management van het Nova College zorgen dat alles ordelijk verloopt.